Konkurencje dynamiczne



   
Kilka słów na temat konkurencji dynamicznych rozgrywanych w naszym klubie, na podstawie waszych pytań ;)



Aktualnie (2023r.) podczas zawodów rozgrywane są następujące konkurencje dynamiczne: pistolet, karabinek PCC oraz strzelba.

Konkurencje są trzy ALE....
- nie na każdych zawodach są wszystkie rozgrywane*;
- tor jest tylko jeden* :(
* - Jest to zależne od "warunków organizacyjnych".

Tor jest jeden ALE ...
- mogą być na nim umieszczone różne cele. (patrz. pkt. 5 Cele;
- może mieć różne warianty oraz zakończenia, w zależności od konkurencji;
- tor budowany jest zgodnie z opisem, (opis toru może ustny).

Cele są różne ALE...
- chodzi o to żeby je jak najszybciej trafić*;
* - z wyjątkiem tych do których strzelać nie wolno :D



1. Strzelba
1.1. Strzelba rozgrywana jest u nas najdłużej i rozgrywana jest na każdych zawodach.

1.2. Tor - Strzelbę rozgrywamy na najkrótszym torze (7 celów)

1.3. Klasy - Standard Manual, Standard oraz Open rozgrywane są w jednej klasyfikacji ale różnią się systemem punktacji (patrz pkt. 7.3 Punktacja).

1.4. Amunicja - amunicja śrutowa 24g lub 28g (śrutowa 32g, loftka i breneka nie są dopuszczane), kaliber 12. Ilość: 7-10 szt. w zależności od ustalonego toru.

1.5. Kondycja startowa – w zależności od ustalonego toru wyróżniamy trzy możliwe kondycje (pierwszą, drugą i trzecią ��) Kondycja jest ustalana razem z torem i pozostaje niezmienna dla wszystkich startujących.

1.5.1. Kondycja PIERWSZA – amunicja załadowana do magazynka, nabój w komorze, broń zabezpieczona.
1.5.2. Kondycja DRUGA – amunicja załadowana do magazynka bez naboju w komorze (może być „na łyżce”).
1.5.3. Kondycja TRZECIA – (najczęściej stosowana) strzelba rozładowana z otwartą komorą, amunicja w ładownicy lub na beczce.

1.6. Pozycja startowa – na wezwanie sędziego zawodnik zajmuje pozycje startową w wyznaczony miejscu (zgodnie z opisem toru) ze strzelbą trzymaną poziomo z kolbą dotykającą biodra a lufą skierowaną w kierunku kulochwytu (chyba że opis toru stanowi inaczej).


2. Karabinek PCC
2.1. W twej konkurencji dopuszczone są wszystkie karabinki w kalibrach pistoletowych (.30 - .45), pistolety maszynowe oraz konwersje pistoletowe.

2.2. Przyrządy celownicze dowolne.

2.3. Tor średni 13 celów na różnych odległościach zgodnie z opisem toru.

2.4. Amunicja max. 25 w magazynku, ilość magazynków dowolna ��

2.5. Kondycja startowa:

2.5.1. Kondycja PIERWSZA – broń z podpiętym magazynkiem oraz nabojem wprowadzonym do komory nabojowej.
2.5.2. Kondycja DRUGA – broń z podpiętym magazynkiem z pustą komorą nabojową.
2.5.3. Kondycja TRZECIA – broń rozładowana (komora może być otwarta) magazynek w ładownicy lub na beczce.

2.6. Pozycja startowa ??obie dłonie na broni, kolba dotyka biodra??


3. Pistolet
3.1 Pistolet centralnego zapłonu w kalibrze od .30 do .45

3.2. Przyrządy celownicze dowolne.

3.3. Tor średni 13 celów na różnych odległościach zgodnie z opisem toru.

3.4. Amunicja max. 15(!) w magazynku, ilość magazynków dowolna ;)

3.5. Kondycja startowa:

3.5.1. Kondycja PIERWSZA – broń z podpiętym magazynkiem oraz nabojem wprowadzonym do komory nabojowej.
3.5.2. Kondycja DRUGA – broń z podpiętym magazynkiem z pustą komorą nabojową.
3.5.3. Kondycja TRZECIA – broń rozładowana magazynek w ładownicy lub na beczce.

3.6. Pozycja startowa pistolet umieszczony w ładownicy lub na beczce (kondycja TRZECIA) ręce opuszczone luźno wzdłuż ciała


4. Tor - jest jeden ale konkurencje są trzy dlatego może mieć różne warianty przebiegu.
4.1. Początek – Start przebiegu rozpoczyna się na komendę sędziego lub/oraz dźwięk timera.

4.2. Po rozpoczęciu przebiegu zawodnik musi zestrzelić wszystkie wyznaczone cele w jak najkrótszym czasie w taki sposób aby nie stwarzać zagrożenia dla siebie ani innych osób.

4.3. Zakończenie – przebieg kończy się gdy:

4.3.1. gdy zawodnik zasygnalizuje zakończenie przebiegu;
4.3.2. gdy sędzia przerwie przebieg.

4.4. Czas – liczy się czas oddania ostatniego strzału.


5. Cele – na naszych zawodach mogą występować następujące cel:
5.1. Statyczne:

- Popery
- Blachy (okrągłe lub wielokątne)
- Tarcze – tarcza to jedyny cel do którego może być wymagane więcej niż jedno trafienie (najczęściej 2) do tarcz wolno strzelić więcej niż wymagana ilość trafień, liczone będą tylko te najwyżej punktowane.
- Rzutki ustawione na stojakach

5.2. Cele reaktywne:

- Rzutki wyrzucane z rzutnika
- Kiwaki
- Inne cele ruchome

5.3. Przeszkody:

Przesłony, beczki, opony i inne.

5.4. Utrudnienia:

5.4.1. NSy – cele uwzględnione w opisie oznaczone innym kolorem (czerwonym) niż cele obowiązkowe (białe).
5.4.2. Cele mylące – cele nie punktowane (+/-) oznaczone innym kolorem niż cele obowiązkowe i NSy służące zmyleniu zawodnika zmyleniu zawodnika, wydłużeniu czasu przebiegu, zużyciu większej ilości amunicji.


6. Punktacja
6.1. Punkty (+):

- Trafienie do celu 10 pkt.
- Trafienie do tarczy A (Alfa) 5pkt, C (Charlie) 3pkt, D (Delta) 1pkt.

6.2. Kary (-):

6.2.1. Miss – strzał oddany w kierunku celu ale cel nie został trafiony lub trafienie było zbyt słabe -10pkt;
6.2.2. Procedura – odjęcie punktów (-10 pkt.) dla zawodnik który:
- nie ostrzela celu,
- przekroczy linie wyznaczającą miejsce z którego można oddać strzały,
- nie wykona obowiązkowej wymiany magazynka lub doładowania (strzelba),
- potrąci lub przewróci przeszkody znajdujące się na torze,
- przed dźwiękiem timera zmieni swoją pozycje ułożenie broni lub w inny sposób ułatwia sobie start,
- dotkną drugą dłonią broni (lub używa jakiejkolwiek formy podparcia) na torze który wymagał użycia tylko jednej ręki (np. ręki słabej),
- strzela przez lub ponad przesłonami.

6.2.3. NS – Zawodnik który nie ostrzela celu otrzymuje kare proceduralną (Procedura -10pkt.) oraz punkty karne za chybienie (Miss -10pkt.) łącznie -20pkt.

6.2.4. Dyskwalifikacja (DSQ) – dyskwalifikacją karany jest zawodnik który podczas trwania zawodów złamie zasady bezpieczeństwa, odda strzał przypadkowy lub podejmie inne działania zabronione. Zdyskwalifikowany zawodnik nie może dalej uczestniczyć w rywalizacji. A wyniki uzyskane przez zawodnik do czasu dyskwalifikacji nie są liczone.


7. Klasyfikacja – (najczęściej zadawanym pytaniem jest. „Co to są te procenty?”). Klasyfikacja liczone jest na podstawie Factor’a (ale jak się to liczy?). Faktor to wynik uzyskany przez zawodnika przedstawiony liczbowo.

7.1. Factor to suma punktów podzielona przez uzyskany czas (pkt/t=fac) Zaczynamy od zsumowania punktów:

7.1.1. Dla toru z 7 poperami i 3 tarczami po 2 trafienia (standardowy średni tor dla konkurencji pistolet i PCC) maksymalna ilość punktów do zdobycia to (popery 7x10)(tarcze 6x5) 100(!)

- Więc zawodnik (1) który zestrzelił 7 poperów i na 3 tarczach miał 6 Alfa i zrobił to w 20 sekund uzyskał factor 5,00 (100pkt/20sek=5,00fac)
- Zawodnik (2) który zestrzelił 7 poperów (70PKT) i na tarczach miał 3 x Alfa (15PKT.), 2 x Charlie (6PKT) i 1 x Delta (1 PKT) w czasie 25 sekund uzyskał factor (92pkt/25sek) 3,68
- Zawodnik (3) który zestrzelił 6 poperów (60pkt) 1 nie trafił (-10pkt) na tarczach miał 2 x A (10 pkt), 1 x C (3 pkt) i 3 x D (3pkt) w czasie 28,5 sekundy uzyskał factor (66pkt/28,5sek) 2,31

7.2. A teraz klasyfikacja, jak się pewnie domyślasz najwyższy factor to najwyższe miejsce w klasyfikacji i to się zgadza tylko przedstawia się je w formie procentów. Uzyskany przez ciebie factor dzieli się przez factor najlepszego zawodnika i wyraża w procentach według następującego wzoru:

(twój factor / naj factor)*100%=wynik%

- Dla zawodnika (1) wynik to 100% gdyż jego factor był najwyższy. 5,00/5,00*100%=100%
- Dla zawodnika (2) wynik to 73,6% gdyż jego factor (3,68) podzielony przez najwyższy factor (5,00) i zamieniony na % to właśnie 73,6%
- Dla zawodnika (3) wynik to 46,2% gdyż jego 2,31 podzielone przez maxFactor 5,00 daje 46,2%

Pewnie dla większości wyda się to zbyt skomplikowane ale tak właśnie liczone są starty na całym świecie (Practiscore). A system ten wprowadziliśmy dla tych którzy chcieli by reprezentować nasz klub na „dużych” zawodach aby uzyskane tam wyniki były dla nich jasne.

7.3. Jak wspominałem factory liczone są na całym świecie a przynajmniej tam gdzie rozgrywa się konkurencje dynamiczne. Jest jednak jeden element który liczony jest tylko w naszym klubie. W konkurencji Strzelba Dynamiczna (SDN) stosowany jest hendicap, mianowicie zawodnikom startującym ze strzelbą półautomatyczną doliczane jest do czasu 0,3 sekundy za każdy ostrzelany cel. Ten sam czas odjęty będzie zawodnikowi który zdecyduje się startować w konkurencji dynamiczną ze strzelbą „łamaną”.



Jeżeli dobrnąłeś do tego momentu to znaczy że uzyskałeś niezbędną wiedzę do startu w konkurencjach dynamicznych (choć pewnie bez niej też dałbyś sobie rade) i czeka cię nagroda niespodzianka ;) w postaci świadomego startu. Możesz teraz zaczekać na rozpoczęcie e-zapisów na najbliższe zawody i zapisać się na wybrane konkurencje, pamiętaj tylko aby wypełniając formularz zgłoszeniowy w uwagach napisać "dobrnąłem do końca :D".



Dziękuję za poświęcony czas i powodzenia na zawodach.